** reizen ** kids ** natuur ** cultuur ** muziek ** theater ** kunst ** gedichten ** humor ** liefde **

10 juli 2010

Tovenaar grijpt megafoon

Als kind is Jamie Lidell waarschijnlijk in een grote pan toverdrank gevallen. Deze onderdompeling leidde tot een overdosis aan muzikaliteit, maar ook een zware vorm van ADHD.
En daarom kon dit geflipte genie zijn publiek op North Sea Jazz Festival 2010 gisteravond trakteren op een wervelwind aan geluidsexperimenten.

Toen wij de zaal binnenliepen, troffen we Jamie aan in zijn eigen wereldje. Hij stond midden op het podium allerlei instrumenten te imiteren met zijn stem. Een deel van het publiek vroeg zich openlijk af waar deze verstrooide professor mee bezig was. Maar dat hinderde Jamie geen moment. Hij zette zelfverzekerd zijn ego-trip voort, langzaam maar zeker gesteund door een groeiend aantal toeschouwers dat zich liet meeslepen in de kakafonie van geluid.

Na een oorverdovende apotheose nam Lidell, gekleed in een soort kleurrijk tovenaarspak, het gejuich in ontvangst. Maar hij toonde ook meteen zijn kwetsbare kant: 'Ik heb begrepen dat jullie op ditzelfde moment Norah Jones hadden kunnen zien optreden. Daarom wil ik jullie extra bedanken dat jullie hier zijn.'

Vijf funky muzikanten betraden de bühne en speelden met Jamie een lading hits en nieuwe nummers. Het refrein van 'Another day' zong de zaal minutenlang a capella, terwijl de tovenaar de baslijn vertolkte. Ook de brug van zijn grootste hit 'Multiply' brulde het publiek uit volle borst mee. 'I'm so tired, so tired, so tired...'

Jamie's bril vloog enkele malen door de lucht na een wilde, ongecontroleerde dansbeweging. Halverwege een lied greep hij haastig een megafoon. Vervolgens zong hij drie regels door dit apparaat en kwakte hij het vlug weer neer op zijn enorme geluidsinstallatie. Continu draaide hij aan de ontelbare knoppen van deze helse machine.

Het was een avontuur om deze muzikant aan het werk te zien. Zijn toverdrank smaakte naar meer. En de kans dat we meer gaan krijgen, is groot. Jamie zei zaterdag: 'Muziek maken is het leukste dat er is. Ik hoop het te doen tot ik een heel oud mannetje ben.' Wij gunnen hem een afwisselende trip naar het bejaardenhuis.
www.northseajazz.com

1 opmerking:

  1. Jamie Lidell, die heb ik laatst nog per ongeluk in Paradiso gezien. Zelf bezocht ik een vroeg concert van Hawksley Workman in de kleine zaal, waarna we nog even in de grote zaal naar Jamie zijn gaan kijken. Ook de geluidsexperimenten, ook zo'n gek wijd pak. Goede zanger, maar mij verloor hij daar een beetje. Al had dat er ook mee te maken dat ik middenin het optreden viel, en dus de opbouw had gemist.
    Zelf ga ik vandaag naar North Sea Jazz. Elvis Costello, Ben Harper, Nederland-Spanje (programma is wat verschoven vanwege de WK-finale, wel zo fijn!) en Stevie Wonder, met wellicht Prince als surprise-act. Daarom noem ik NSJ voor de gelegenheid... North Soccer Jazz. :)

    BeantwoordenVerwijderen